Inhoudswaarschuwing
Een boodschap van atheïstische aard....

Het christendom kent geen esthetiek; het kent een norm, die in de Schrift is vastgelegd. Christelijke echtgenotes en moeders kunnen de bijbelse geboden nakomen om hun echtgenoten lief te hebben, hun kinderen op te voeden (...)”
Lieve Heere. Ik vraag me echt af naar welke normen in het Grote Sprookjesboek hier wordt verwezen. Hoe dan ook, de teksten zijn allemaal minstens 2000 jaar geleden geschreven, dus het lijkt me gerechtvaardigd om te vragen hoe we ze vandaag de dag moeten interpreteren. De samenleving van 2000 jaar geleden – en zelfs nog eerder – stond natuurlijk zeer vijandig tegenover vrouwen, ongeacht religie (of het ontbreken daarvan).
De onderdrukking van vrouwen heeft in feite heel lang geduurd – tot voor kort zelfs. En vergeet niet dat Christelijke mannen nog niet zo lang geleden dachten dat ze het recht hadden om hun vrouwen en kinderen te slaan. Ik kan me voorstellen dat deze „goede“ Bijbelse praktijk inmiddels ook aan populariteit heeft ingeboet, zelfs onder Christelijke vrouwen.
Als man verafschuw ik alle influencers die mannelijkheid verheerlijken en vrouwen op hun plaats willen houden. Het is gewoon jammer dat Christelijke vrouwen zo nadrukkelijk hun steun betuigen aan Donald Trump – ook al haalde hij het ergste uitschot onder de influencers (de Tate-broers, veroordeeld voor verkrachting) naar de VS omdat hij vreesde dat ze in Europa een gevangenisstraf zouden moeten uitzitten. Doe daar eens iets aan, zou ik zeggen. Ik kies zonder aarzelen voor mijn hardwerkende, geëmancipeerde atheïstische vrouw die niet bang is om dagelijks haar onverbloemde mening, ongeacht het onderwerp, te geven. Ik weet zeker dat de Heer dat ook goedkeurt.
'Het christendom kent geen esthetiek'. 😳 Het christendom heeft juist een enorme esthetische traditie voortgebracht: architectuur, muziek, iconografie, literatuur. Ik vraag me af in welke betekenis 'esthethiek' in het openingscitaat gebruikt wordt en wat het verband is tussen de meest gangbare defi...